Meditatief zelfonderzoek

meditatief zelfonderzoekDoor meditatie schep je ruimte in jezelf. Je raakt gaandeweg minder vereenzelvigd met beperkende gedachten, gevoelens, beelden en overige indrukken. Mediteren maakt ruimte voor de spontane ervaring van geluk, die niet afhankelijk is van uiterlijke omstandigheden.

In de meeste vormen van meditatie (zoals mindfulness) richt je de aandacht op een specifiek iets, zoals bijvoorbeeld je ademhaling of een visualisatie. In meditatief zelfonderzoek wordt de aandacht naar binnen gericht, op de waarnemer zelf. Voorbij de focus op het veranderlijke vind je jezelf als de ruimte waarin alles verschijnt, de onveranderlijke oorsprong. Hoewel deze ervaring niet goed in woorden is uit te drukken komen de woorden geluk, stilte, vrijheid en openheid het meest dichtbij.

In meditatief zelfonderzoek stel je jezelf vragen die tot doel hebben om je aandacht terug te leiden naar wat je werkelijk bent: het gewaarzijn zelf. De meest directe vraag hierbij is: ‘wat ben ik?’. We zijn gewend om bij de beantwoording van een vraag gebruik te maken van ons verstand en ons geheugen. De vraag ‘wat ben ik?’ lijkt je dan ook uit te nodigen tot een conceptuele beantwoording, bijvoorbeeld: ‘ik ben een mens’, ‘ik ben aardig’ of ‘ik ben perfectionistisch’. In meditatief zelfonderzoek ben je niet op zoek naar een definitie van jezelf, maar naar een directe ervaring daarvan. De aandacht wordt teruggeleid naar de ware ‘ik’, die vrij is van de identificatie met vormen, gevoelens, gedachten of eigenschappen.

Naast de vraag ‘wat ben ik?’ kun je je meest actuele identificaties gebruiken om je identiteit als bewustzijn of gewaarzijn te ontdekken. Je kunt jezelf bijvoorbeeld vragen: ‘wat is onrustig?’, ‘wat voelt deze weerstand?’, etc. Op het moment dat je denken stopt met het bedenken van het antwoord op deze vragen dient het ware antwoord zich aan. De realisatie daarvan verloopt via het gevoel, wellicht eerst als een subtiel vonkje, die bij verder onderzoek (‘wat voelt dit?’) tot een zeer vreugdevolle stroom kan uitgroeien. Alles wat deze stroom lijkt te blokkeren kan worden onderzocht en ook de stroom zelf (‘wat ervaart deze vreugde?’). Het herhaaldelijk beoefenen van meditatief zelfonderzoek leidt tot een steeds diepere en meer fundamentele ervaring van je ware Zelf en het ervaren van de vruchten daarvan.

Sri Ramana MaharshiRamana Maharshi heeft een grote rol gespeeld in het verspreiden van het meditatief zelfonderzoek. Hij onderscheidde verschillende hoofdwegen naar het ware Zelf, waarvan meditatief zelfonderzoek er één is.

Wanneer je interesse in meditatief zelfonderzoek hebt, dan ben je welkom voor een persoonlijke sessie. Een sessie duurt ongeveer één uur en kost 50 euro. Eventueel kun je een sessie ‘meditatief zelfonderzoek’ combineren met een tantramassage. Twee verschillende wegen die je beide diep naar binnen kunnen voeren, naar de liefde die je bent.

Heb je vragen? Neem gerust contact op.

“Wat ben ik? Waarom kan ik geen antwoord geven? Alle gedachten die in mij opkomen, lossen weer op. Ze dekken op een of andere manier de lading niet. Ik voel dat mijn ‘ik’ op losse schroeven komt te staan, mijn ‘ik’ waar ik zo aan gewend ben – mijn ego, mijn identiteit – ik kan het niet pakken, het trekt voorbij. Maar voorbij wat, voorbij wie? Er is iets dat dit allemaal waarneemt, iets dat mijn gedachten leest, mijn gevoelens registreert, terwijl ik daar zit. Heb ik een tweede Ik? Een Ik dat bestaat zònder de mij vertrouwde vormen, meningen, herinneringen, oordelen, gedachten?

Ik word me heel bewust van mijn Zelf. Ineens voel ik wat dat woord betekent.
Mijn ik is vol ‘ik’, mijn Zelf voelt vreemd leeg, ruim, en vooral  oordeelloos aanwezig.

S.

De hele ervaring van S. lezen

“Het meditatief zelfonderzoek heeft openingen in mij gegeven. Ik kwam op diepere lagen voorbij het ego. Ik ervaarde daarbij een helderheid en een aanwezigheid van mijzelf. Er kwam zoveel ruimte en tegelijkertijd het besef dat het ego beperkend werkt.”

Marja Kruik
www.innerlijkdialoog.nl

Wat ben ik?

Wat ervaart dit alles,
deze stroom van ontelbare indrukken?
Wat is die Belever, de Ik achter de ik,
die er altijd was, is, en zal zijn?
Altijd dieper, zonder einde, en toch,
de oergrond dat Ik ben.”